گروه انتشاراتی ققنوس | «تایتانیک» چرا غرق شد؟
 

«تایتانیک» چرا غرق شد؟

نمايش خبر

.....................

خبرگزاري ايرنا

شنبه 26 اسفند 1402

.....................

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، تایتاینک بزرگ و مجلل بود و جهشی در فناوری به شمار می‌آمد. اولین سفر تایتانیک رویدادی خبری بود و افراد ثروتمند و مشهور زیادی در آن حضور داشتند. کشتی با کوه یخ برخورد کرد و غرق شد و بیش از هزار و ۵۰۰ مسافر کشته شدند و داستان پیروزمندی انسان به فاجعه‌ای هولناک و بی‌معنا تبدیل شد.

غرق شدن این کشتی همچنین تاثیری تقریبا فوری در فرهنگ عامه بر جای گذاشت. طی یک سال ده‌ها آهنگ و کتاب در مورد این فاجعه انتشار یافت. اولین فیلم، فیلمی صامت و تک حلقه‌ای با عنوان نجات یافته از تایتانیک با بازی دوروتی گیبسون بازمانده فاجعه، کمتر از یک ماه پس از فاجعه ساخته شد.

کتاب شب فراموش نشدنی نوشته والتر لرد، اولین کتابی که به نظر می‌رسد تصویر تاریخی دقیقی از این ماجرای پیچیده ارائه کرده است، دهه‌ها بعد در سال ۱۹۵۵ به چاپ رسید. در سال ۱۹۵۸ فیلم انگلیسی‌ای که بر اساس این کتاب ساخته شد به همان اندازه مورد توجه قرار گرفت.

کشف لاشه تایتانیک بار دیگر توجه همگان را به کشتی جلب کرد و افزایش یکباره انتشار کتاب و ساخت فیلم درباره آن را در پی داشت که با فیلم بسیار موفق هالیوودی تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون به اوج خود رسید. این فیلم که در سال ۱۹۹۷ تولید و به پدیده ای بین‌المللی تبدیل شد رکوردهای فروش بلیت را شکست، از دل آن دو سوپراستار جوان پا به عرصه گذاشتند و آهنگ فیلم به طور وسیعی انتشار یافت و به شهرت رسید.

در کتاب چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان؛ تایتانیک؛ زمینه تاریخی جنبه‌های مهم این فاجعه دریایی، مناقشات در مورد کشتی، فاجعه و میراث آن و روایت‌های شخصی افرادی که مستقیما تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته‌اند ارائه شده است.

این کتاب در سال ۲۰۱۵ با عنوان Perspectives on Modern World History: The Titanic منتشر و در سال ۱۴۰۲ ترجمه و منتشر شده است.

«تایتانیک» چرا غرق شد؟
 جلد اصلی کتاب

کتاب تایتانیک دوازدهمین جلد از مجموعه چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان است. مجموعه‌ کتاب‌های چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان رویدادهای تاریخی دنیا را از قرن بیستم به بعد با ارایه تحلیل و از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. کتاب‌های این‌ مجموعه به گفته پدیدآورندگان، گزیده‌ای از رویدادهای مهم تاریخ را به دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان ارایه می‌کنند. تمام کتاب‌های این مجموعه دارای فهرست مطالب توضیحی، گاه‌شمار، کتاب‌شناسی و نمایه است که کمک بسیاری به درک وقایع خواهد کرد. هر جلد از این کتاب‌ها طوری تدوین شده تا رویدادی پیچیده را توضیح دهد، جرقه بحث را بزند و دیدگاه بشری پس پشت مهم‌ترین رویدادهای جهان در دهه‌های اخیر رانشان دهد.

قسمتی از متن کتاب

تایتانیک از همه امکانات تجملی برخوردار بود: کافه، زمین اسکواش، استخر، حمام ترکی، آرایشگاه و سه کتابخانه. مالکان کشتی هم به ایمنی آن می‌بالیدند. وایت استار لاین در بروشوری کشتی را این طور توصیف کرده بود: طوری طراحی شده تا غرق نشدنی باشد.»

کشتی در اولین سفرش، ۱۴ آوریل ۱۹۱۲، حوالی ساعت ۱۱:۴۰ شب با کوه یخ برخورد کرد و در کمتر از سه ساعت غرق شد. تقریبا همه تصور می‌کردند که کوه یخ شکاف بزرگی در بدنه سمت راست کشتی ایجاد کرده است.

کشف لاشه تایتانیک در سال ۱۹۸۵ آغازگر تحقیقات جدید زیادی بود. در سال ۱۹۹۶، گروه اعزامی در زیر گل و لایی که مشتی را پوشانده بود نه یک شکاف بزرگ، بلکه ۶ بریدگی باریک در نقاطی که به نظر می‌رسید صفحات سینه کشتی از هم جدا می‌شدند پیدا کردند. کارشناسان نیروی دریایی گمان می‌کردند پرچ‌ها در امتداد درزها بیرون زده اند و باعث شده‌اند آب دریا با فشار زیاد به داخل کشتی سرازیر شود.

دکتر فوئک، کارشناس شکستگی فلز، در سال ۱۹۹۷ با تجزیه و تحلیل دو پرچی که از آب بیرون آورده بودند کارش را شروع کرد. او از پی بردن به این‌که در ساخت پرچ‌ها سرباره سه برابر آن چیزی به کار رفته که در آهن چکش‌کاری‌شده امروزی وجود دارد شگفت‌زده شد.

در اوایل سال ۱۹۹۸، او و تیمی از کارشناسان جنایی دریایی یافته‌هایشان را در مورد پرچ‌ها ارائه و آن‌ها را غیر قطعی اعلام کردند. (صفحه ۱۰۳ و ۱۰۴)

کتاب چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان: تایتانیک ویراسته دانیل گیتون بلترون و ترجمه یاسمین مشرف در ۱۶۷ صفحه مصور و در قطع وزیری و جلد سخت، در شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه