گروه انتشاراتی ققنوس | مجموعه‌کتاب «تاریخ ایران: روایتی دیگر» رونمایی شد
 

مجموعه‌کتاب «تاریخ ایران: روایتی دیگر» رونمایی شد 1397/9/1

مشاهده

منبع: خبرگزاری مهر 

سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷

 

مجموعه «تاریخ ایران: روایتی دیگر» شب‌ گذشته در شهر کتاب دانشگاه رونمایی شد

 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی از مجموعه کتاب‌های «تاریخ ایران: روایتی دیگر» که به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر شده، دوشنبه‌شب ۲۸ آبان با حضور جمعی از علاقه‌مندان به تاریخ ایران، نویسندگان و تاریخ‌پژوهان در شهرکتاب دانشگاه برگزار شد.

از مجموعه مذکور تا به حال ۴ کتاب با این عناوین چاپ شده است: شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب، پایان دو قرن سکوت، ایران در جنگ جهانی دوم و رواداری فرهنگی در عصر مغولان.

ابتدای این برنامه بهزاد کریمی دبیر مجموعه مذکور گفت: دبیری یک مجموعه کار بسیار سختی است. چون شما بین ناشر و نویسنده‌ها قرار می‌گیرید و هم باید به قلم نویسنده احترام بگذارید هم خواسته ناشر را در نظر داشته باشید. امروز خیلی از نویسندگان ما، آکادمی‌محور شده‌اند و به هرکسی که سفارش نوشتن کتابی را می‌دهی، می‌گوید نوشتنش چه نفعی برای سوابق دانشگاهی من دارد؟

وی افزود: در صدد هستیم، یک شورای علمی به مثابه اتاق فکر برای این مجموعه راه‌اندازی کنیم.

یکی از سخنرانان این برنامه، سید هاشم آقاجری بود که درباره رشته تاریخ، مطالعات تاریخی و فاصله ایران با دانشگاه‌های دیگر کشورهای جهان در این حوزه سخنرانی کرد و گفت: امروزه محتاج یک نوع خودآگاهی تاریخی، انتقادی و تفکربرانگیز برای نسل جوانمان هستیم تا ثابت شود که می‌توان از زوایای مختلف به گذشته نگاه کرد. در ضمن باید توجه کرد که تاریخ به معنای گذشته نیست.

این تاریخ پژوه گفت: اگر نگارش تاریخ نسبتی با زمان حال و آینده نداشته باشد، یک روایت یادمانی می‌شود. ایران فرشی با نقش‌ونگارهای مختلف و یک هویت است که همه اقوام و نیروها در آن نقش دارند. به همین دلیل باید تاریخ را از زوایا و نظرگاه‌های مختلف بنویسیم.

وی گفت: در حوزه آثار و کتاب‌های تاریخی، متاسفانه در سطح آکادمیک، مجموعه‌ای نداریم که تاریخ ایران را در بر بگیرد اما در حوزه کتب عمومی آثاری در این زمینه وجود دارد.

کاوه بیات از دیگر حاضران این مراسم بود که به سخنرانی پرداخت و درباره تاریخ سخنرانی کرد.

 

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه