گروه انتشاراتی ققنوس | ققنوس در جایزه ادبی جلال آل احمد
 

ققنوس در جایزه ادبی جلال آل احمد 1396/2/7

معرفی پنج نامزد بخش رمان و داستان بلند جایزه جلال آل احمد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) داوران بخش رمان و داستان بلند هفتمین دوره این جایزه ادبی، در بررسی اولیه ۷۱ اثر را از میان ۱۶۴۴ اثر انتخاب کردند.

داوران پس از مرحله اول، کار را با بررسی ۴۴ اثر در مرحله دوم دنبال کردند تا سرانجام در مرحله سوم، برای ۱۰ اثر به جمع‌بندی رسیدند. در مرحله سوم، از میان ۱۰ اثر نهایی، آرا بر معرفی پنج نامزد جایزه متمرکز شد.

فهرست پنج نامزد نهایی بخش رمان هفتمین جایزه ادبی جلال، به کتاب‌های «آه با شین» اثر محمدکاظم مزینانی از انتشارات سوره مهر، «بی‌ترسی» نوشته محمدرضا کاتب از نشر ثالث، «روز حلزون» اثر زهرا عبدی از نشر گیسا، «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری از نشر ققنوس و «ملکان عذاب» اثر ابوتراب خسروی از نشر ثالث اختصاص‌یافته است.

جایزه ادبی جلال آل احمد

جایزه ادبی جلال آل‌احمد یک جایزه ادبیدولتی است که به‌ منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایرانپایه‌گذاری شده است. این جایزه به نام جلال آل احمدنویسنده مشهور ایرانی، و از بزرگترین روشنفکران معاصر جهان نام‌گذاری شده است و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگیدر سال ۱۳۸۷نخستین دوره خود را در سال‌روز تولد آل‌احمد آغاز کرد.

موسسه خانه کتاب ایرانقرار است در آذر ماه هر سال مقارن با تولد جلال آل احمدجشنواره جایزه ادبی جلال آل احمدرا برگزار کند. هدف از اهدای جایزه، "ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی" از رهگذر بزرگداشت پدید آورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو است. هدف از ایجاد این سایت، معرفی جایگاه جایزه جلال آل احمدو اخبار و تازه‌های مربوط به جشنواره است.

ابتدا قرار بود این جایزه به برگزیدگان خود ۱۱۰ سکه بدهد که در اولین دروه برگزاری خود، اعلام کرد در هیچ کدام از رشته‌های داستان کوتاه، رمان، نقد ادبی و تاریخ، برگزیده ندارد و به اعلام آثار شایسته تقدیر اکتفا کرد.[۱]

جایزه ادبی جلال در اولین دوره از برگزاری خود این آثار را شایسته تقدیر اعلام کرد: [۲]

داستان کوتاه: "اژدهاکشان" نوشته یوسف علیخانی

داستان بلند: "قاعده بازی" نوشته فیروز زنوزی جلالی

نقد ادبی: کتاب "آئین آینه: سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ایرانی - اسلامی و ادبیات فارسی" نوشته دکتر حسینعلی قبادیبا همکاری محمد بیرانوندیو "از اسطوره تا حماسه: هفت گفتار در شاهنامه‌پژوهی" نوشته سجاد آیدین‌لوبا مقدمه محمدامین ریاحی

تاریخ و مستندنگاری: "سازمان مجاهدین خلق از پیدایش تا فرجام"، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

منبع: ویکی پدیا

 

ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه