گروه انتشاراتی ققنوس | برگزاری ​​نشست بازخوانی «وقتی بابام کوچک بود»
 

برگزاری ​​نشست بازخوانی «وقتی بابام کوچک بود» 1396/2/7


 حسین‌زادگان: سادگی و صداقت کتاب برایم جذاب بود
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین جلد کتاب «وقتی بابام کوچک بود» با حضور علی احمدی؛ مولف، زهره حسین‌زادگان؛ ناشر این کتاب و فریده برنگی، صبح دوشنبه 13 دی‌ماه 1395 از سوی دانش‌آموزان دبستان پویا در سالن کنفرانس انتشارات ققنوس بازخوانی و بررسی ‌شد.
 
زهره حسین‌زادگان، در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره کتاب «وقتی بابام کوچک بود» پرداخت و گفت: این مجموعه را علی احمدی نوشته است و تا به حال دو جلد از آن منتشر شده و جلد سوم این مجموعه نیز امسال به بازار نشر عرضه خواهد شد. نخستین جلد این مجموعه تالیفی در سال 1389 برای نخستین‌بار منتشر شد و در سال 1395 به چاپ سوم رسید.
 
سادگی و صداقت مطالب کتاب برایم جذاب بود

مدیر انتشارات آفرینگان با بیان این‌که قصه‌های این مجموعه، حاصل تلاش نویسنده برای آشنایی کودکان با دنیای دیروز پدرانشان است، افزود: «وقتی بابام کوچک بود» شامل 12 داستان کوتاه و مجموعه‌ای از شیطنت‌های کودکی یک پدر به روایت دخترش است. شیطنت‌های کوچکی پدر این دختر، وقتی که کوچک بود منجر به خرابکاری‌ها و رویدادهایی می‌شود که هر کودکی را می‌خنداد و هر بزرگسالی را به یاد کودکی‌های گذشته‌اش می‌اندازد.
 
وی در ادامه بیان کرد: وقتی علی احمدی این کتاب را برای چاپ به ما پیشنهاد کرد، سادگی، روانی و صداقت مطالب کتاب برایم بسیار جذاب بود، از سویی علاقه زیادی هم به چاپ کتاب تالیفی داشته و علاقه‌مندم بچه‌ها با مطالعه این‌گونه آثار با فرهنگ کشورمان بیشتر آشنا شوند، لذا تصمیم به چاپ و انتشار این مجموعه گرفتم.
 
حسین‌زادگان درباره تصویرگری این مجموعه نیز بیان کرد: نخستین هدف ما از چاپ کتاب «وقتی بابام کوچک بود» این بود که این اثر به دست کودکان برسد، بر این اساس ان را با حداقل قیمت منتشر کردیم و برای اینکه هزینه چاپ و درنتیجه بهای آن افزایش نیابد، از  تصاویر رنگی استفاده نکردیم. از سویی چون مخاطب این مجموعه کودکان بالای 9 سال‌اند احساس می‌کنم اگر کتاب با تصاویر رنگی کار نشود برایشان جذاب‌تر است و آنها بیشتر احساس بزرگ شدن می‌کنند.
 
بچه‌ها تلاش کنند از اشتباهاتشان درس بگیرند

علی احمدی، نویسنده «وقتی بابام کوچک بود» نیز در این مراسم بعد از گپ‌وگفت با کودکان درباره کتاب مذکور و شنیدن نظرات آنها، خطاب به دانش‌آموزان اظهارکرد: من در این کتاب کودکی‌های پدرهایتان را برای شما به تصویر کشیده‌ام تا شما بدانید که آنها هم زمانی کودک بوده‌اند و بازی و شیطنت کرده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که به آنها بی‌احترامی کنید. شما باید از اشتباهاتتان درس بگیرید و تلاش کنید که دیگر آنها را تکرار نکنید و به همه ثابت کنید که بزرگ شده‌اید.
 
این نویسنده درباره هدفش از نگارش این کتاب نیز بیان کرد: وقتی خیلی کوچک بودم پدرم را از دست دادم و او را به خاطر نمی‌آورم. نبود پدر برایم بسیار سخت بود و چون خواهر و برادری هم نداشتم سعی کردم به تنهایی خود را بزرگ کنم. در مراسم‌های مختلف به رفتار پدران با فرزندانشان بسیار دقت می‌کردم. این کتاب را نوشتم تا بزرگترها به یاد آورند که زمانی خودشان هم کودک بوده و شیطنت می‌کرده‌اند و نباید بچه‌ها را سرزنش کنند.
 
فرزندانمان را برای شیطنت‌های‌شان سرزنش نکنیم

فریده برنگی، کارشناسان کتاب‌کودک، نیز در این نشست نظرش را درباره «وقتی بابام کوچک بود» بیان کرد: کودکی بسیاری از ما همراه با بازیگوشی و شیطنت‌های معصومانه زیادی بوده که در بسیاری از موارد اعتراض والدین را به هممراه داشته است. در این کتاب علی احمدی چهره کودکی هریک از ما را به تصویر کشیده است و به نوعی رفع اتهام از بازی‌های کودکی ماست، زمانی که برای شیطنت‌های کودکانه سرزنش می‌شدیم.
 
به گفته وی این کتاب از والدین و بزرگترها می‌خواهد که فرزندان کوچک خود را به چشم کودکی ببینند و آنها را برای شیطنت‌های‌شان سرزنش نکنند زیرا خودشان هم زمانی کودک بوده‌اند.
 
 
ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه