گروه انتشاراتی ققنوس | ایرج راد: تاریخ پیش‌پرده‌خوانی مدیون مرتضی احمدی است: ایبنا
 

ایرج راد: تاریخ پیش‌پرده‌خوانی مدیون مرتضی احمدی است: ایبنا 1396/2/7

ایرج راد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره زنده‌یاد  مرتضی احمدی و کتاب‌های پژوهشی این هنرمند و محقق فقید، عنوان کرد: استاد فقید تئاتر ایران مرتضی احمدی در طول عمر بابرکت خود پژوهش‌های ارزشمندی انجام داد و همچنین برخی تجربه‌ها و محفوظات تاریخی خود از نمایش‌های سنتی ایرانی در قالب کتاب‌هایی منتشر کرد.

وی افزود: بر اساس شناختم از زنده‌یاد احمدی می‌گویم وی سعی کرد تمام کتاب‌ها و پژوهش‌هایش در قالب کتاب منتشر شوند که این امر در زمان حیات وی صورت گرفت. گمان نمی‌کنم کتاب یا پژوهشی تدوین نشده از این هنرمند وجود داشته باشد. بر این اساس اکنون نوبت آن است که ضمن معرفی و تحلیل بیشتر آثار این هنرمند، چاپ جدید آنها با شمارگان بیشتر روانه بازار شوند.

مدیر عامل خانه تئاتر ایران با اشاره به لزوم تحلیل آثار و تجربیات زنده‌یاد مرتضی احمدی، گفت: استاد احمدی در تمام طول حیات خود، حتی تا آخرین روزهای زندگی‌اش در سن 89 و 90 سالگی همواره با جدیت هرچه تمام‌تر کار می‌کرد و با کهولت سن از حرکت باز نایستاد. اکنون وظیفه محققان و مدرسان نمایش ایرانی است که در دانشکده‌ها و کارگاه‌های پژوهشی، به تحلیل و تبیین آثار و کتاب‌های این هنرمند فقید برای دانشجویان و هنرجویان خود بپردازند.



راد همچنین درباره حیات هنری مرتضی احمدی و موارد تاثیرگذاری او بر نمایش‌های سنتی ایرانی گفت: مرتضی احمدی بخشی از تاریخ تئاتر مملکت ما را با خود به همراه داشت. او از 17 سالگی زندگی حرفه‌ای خود در هنر را آغاز کرد و بعدها به تنها هنرمند متخصص در زمینه پیش‌پرده خوانی شهره شد. پیش‌پرده خوانی تخصصی ویژه را می‌طلبد، چرا که برای فعالیت در این رشته به‌جز زمینه‌های بازیگری، باید با موسیقی، آواز، شناخت ریتم و... هم آشنا شد. زنده‌یاد احمدی در زمره معدود کسانی بود که جمع همه این هنرها را در خود نهادینه کرده بود.

این بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما در ادامه اظهار کرد: کتاب‌هایی که استاد احمدی از خود برجای گذاشت، از اهمیت بسیاری برخوردارند. اگر ایشان پیگیر ثبت و ضبط این هنرها نبود، شاید پرونده پیش‌پرده خوانی در ایران همیشه بسته می‌شد و یا در ابهام کامل فرو می‌رفت. همه ما شناخت‌مان از این هنر سنتی ایرانی را مدیون تلاش زنده‌یاد مرتضی احمدی هستیم.

ایرج راد در پایان اشاره کرد: خانه تئاتر ایران تمام تلاش و توان خود را برای برگزاری بهتر مراسم تشییع و یادبود زنده‌یاد مرتضی احمدی و همچنین زنده نگه داشتن نام وی، انجام خواهد داد.

 
مرتضی احمدی، ملقب به «پدر تهران» صبح یکشنبه 30 آذر (1393) بر اثر کهولت سن و مشکلات ریوی به دیار باقی شتافت. مراسم تشییع این هنرمند فقید، امروز ساعت 9 صبح چهارشنبه سوم دی 1393 از مقابل تالار وحدت انجام شده و همچنان در جریان است.

آخرین کتاب منتشر شده از احمدی «پیش پرده و پیش‌پرده خوانی» است که در مهر گذشته (1393) از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار هنر شد. «کهنه‌های همیشه نو»، «من و زندگی: خاطرات مرتضی احمدی»، «فرهنگ بر و بچه‌های ترون: کلمه‌های ویژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب المثل‌های تهرانی» و «پرسه در احوالات تهرون و ترونیا» نام دیگر کتاب‌های منتشر شده احمدی است.

پیش‌پرده‌خوانی در فیلم سینمایی موزیکال «حسن کچل» نخستین اثر زنده‌یاد علی حاتمی، یکی از آثار ماندگار مرحوم مرتضی احمدی است. دو آلبوم موسیقی «صدای طهرون قدیم» نیز، بازخوانی این هنرمند فقید از ترانه‌های کوچه بازاری تهران قدیم است.

برای مطالعه دیگر مطالب مربوط به زنده‌یاد مرتضی احمدی در خبرگزاری کتاب ایران بر  عناوین زیر کلیک کنید.
محمود عزیزی: کتاب های مرتضی احمدی از ارزش‌های ماندگار نمایش ایرانی است

 پرسه در احوالات ترون و ترونیا/ 15 فراز از خاطره نگاری مرتضی احمدی

فتحعلی بیگی: کتاب خاطرات مرتضی احمدی فصل مهمی از تاریخ تئاتر معاصر است
ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه