گروه انتشاراتی ققنوس | داستان پسر خیالبافی که قهرمان کشورش شد
 

داستان پسر خیالبافی که قهرمان کشورش شد

مشاهده

 

به نقل از خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)

شنبه 27 مردادماه 

 

کتاب «ماه کرمو» نوشته سالی گاردنر، برنده مدال کارنگی و برگزیده جایزه کاستا با ترجمه نسترن ظهیری از سوی نشر آفرینگان منتشر شد.

نسترن ظهیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب «ماه کرمو» که به تازگی با ترجمه او از سوی نشر آفرینگان راهی بازار کتاب شده است، گفت: رمان «ماه کرمو» اثر سالی گاردنر است و داستان پسری به اسم استندیش تریدوِل را بیان می‌کند. پسری  غیر معمولی که در مدرسه هم دوست و رفیقی ندارد. اما با آمدن پسری به اسم هکتور که هم همسایه‌شان می‌شود و هم همکلاسی‌اش، دل و جرأتش بیشتر می‌شود.
 
وی افزود: با دل و جرأتی که هکتور به استندیش تریدوِل می‌دهد زندگی‌اش تغییر می‌کند تا جایی‌که به فکر کارهای خیلی بزرگی می‌افتد. استندیش که پسری خیالباف بیشتر نبود به قهرمان داستان و کشورش تبدیل می‌شود و کاری می‌کند کارستان.
 
ظهیری درباره پیام این کتاب برای مخاطبان که می‌تواند از رده سنی 9 سال تا 99 سال باشد، نیز توضیح داد: به نظر من پیام این کتاب ایمان است. ایمان داشتن به تونایی‌های هر فرد با هر موقعیت اجتماعی و جسمی. هر کس می‌تواند هرکاری را انجام دهد به شرط آنکه به خودش ایمان داشته باشد. برای نوجوان‌ها پیام‌های دیگری هم دارد؛ خیالبافی و تخیل یکی از لازمه‌های یک زندگی موفق و متفاوت با دیگران است. گاهی باید شک کرد به تمام چیزهایی که دیگران سال‌ها درست می‌پنداشته‌اند و باید هنجارها را شکست و نترسید از چیزی که قرار است اتفاق بیفتد.
 
این مترجم در ادامه به نویسنده کتاب «ماه کرمو» اشاره کرد و گفت: سالی گاردنر نویسنده‌ای اهل بریتانیا سات که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و تصویرسازی فعالیت دارد. نخستین کتاب خود را در سال 1993 با عنوان درخت کوچک فندق نوشت. برای نگارش کتاب «ماه کرمو» موفق به دریافت مدال کارنگی و جایزه کاستا شد که هر دو از جوایز بسیار ارزشمند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند. برخی از آثار دیگر او عبارتند از «شاهزاده کوچک من»، «قوی‌ترین دختر دنیا»، «پسری که توانست پرواز کند»، «مامان امشب بیرون نرو».
 
ظهیری بیان کرد: نثر کتاب و شیوه نگارش سالی گاردنر و داستان پرازی‌اش سبب شد که این کتاب به محبوب‌ترین کتابی که در زمینه کودک و نوجوان ترجمه کرده‌ام بدل شود. شیوه نگارش رک و راستی که نویسنده دارد و بی‌پرده حتی صحنه‌های نسبتاً دردناکی را توصیف می‌کند که خواندنش در کتاب‌های این گروه سنی زیاد مرسوم نیست، از نقاط قوت این کتاب به شمار می‌آید.
 
وی افزود: دنیایی که نویسنده در کتاب خلق کرده که هم خیلی به دنیای ما نزدیک است و هم تفاوت‌های بسیاری با آن دارد، خواندن کتاب را برای تمامی گروه‌های سنی لذتبخش کرده است. به نظر من نوجوانان با خواندن چنین کتاب‌هایی که واقعیات و تلخی‌ها را در کنار تلاش‌ها و دوستی‌ها به تصویر می‌کشند دنیای پیرامون خود را بهتر خواهند شناخت.

ظهیری درباره چگونگی انتخاب کتاب «ماه کرمو» نیز توضیح داد: این کتاب را با همکاری و مشورتی که با ناشر داشتم برای ترجمه انتخاب کردم و به نظر من از بهترین و تأثیرگذارترین کتاب‌هایی است که به شخصه در این گروه سنی مطالعه کرده‌ام و امیدوارم با اقبال نوجوانان روبه‌رو شود. البته پیش‌تر سه جلد کتاب در حوزه نوجوانان ترجمه کرده بودم و این زمینه مورد علاقه‌ام است.
 
نشر آفرینگان، کتاب «ماه کرمو» را در قالب 278 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 180 هزار ریال منتشر کرده است.
 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه